Digitaliseringen og internettet har stadig tatt større plass i samfunnet, og de velkjente, tradisjonelle mediene får stadig mindre plass i hverdagen. Aviser, bøker, radio og TV – alle må vike plass i større eller mindre grad for alle våre nye teknologiske hjelpemidler.

FM blir DAB

Den mest aktuelle nyheten i skrivende stund er at FM-nettet slukkes allerede i januar 2017. Det betyr at radiosendingene fra denne måneden sendes digitalt, mens den gamle analoge FM-løsningen altså er utdatert og skiftes ut. Likevel har vi en gladnyhet til dere som er redde for å miste lokalradioen og favorittkanalen deres: Lokalradioene skal få sende på FM-nettet helt fram til 2021. Så ikke kast den gamle FM-radioen riktig enda!

Streaming fremfor TV

TV-serier og filmer ser vi stadig oftere på nett. Derfor må også TV-kanalene legge om sine sendingsløsninger. Resultatet er faktisk at vi forbrukere gjerne får i både pose og sekk: Vi får følge de gode gamle klassikerne og favorittprogrammene våre på TV, og for at vi skal bevare interessen, må produsentene stadig forbedre produktene – eller programmene – sine. Det betyr at kvaliteten øker på mange sendinger, og konseptene endres. Samtidig kan vi se film og serier akkurat når og hvor vi vil, på en av våre elektroniske enheter.

Mann leser avis på skjermAviser leses på skjerm

Avisene har fått sterk konkurranse de seneste årene, ettersom stadig flere leser nyheter på elektroniske duppedingser som nettbrett, laptop eller mobiltelefon. Alle norske aviser med regelmessige oppdateringer utgis i dag også i nettutgave. For å beholde noe av inntekten har også de fleste aviser nå begynt å ta betalt for sine nettjenester. Man må altså abonnere på nyheter som før, men får tilgang til dem via alle former for nettbrett, PC-er eller telefoner. Og fordelen er selvfølgelig at man hele tiden holdes oppdatert på det som skjer. Man trenger ikke lenger vente til neste dag for å lese fortsettelsen i en spennende nyhetssak – for journalistene jobber med å oppdatere nettavisene døgnet rundt.

Reklame sendes digitalt

Den gamle reklameflyeren tar fortsatt noe plass i postkassen, men de digitale mediene og reklamekanalene får stadig mer plass i hverdagen vår. Det er ikke like attraktivt å bruke markedsføringsbudsjettet på de tradisjonelle reklamemagasinene og flyersene som sendes ut per post. Men samtidig er det en fordel med at de fleste slutter å sende ut flyerser og blader – for de firmaene som fortsatt gjør det, synes nemlig mye bedre. Mengden reklame i postkassen er mindre, den totale postmengden blir mindre (fordi mer sendes over nett), og dermed blir den reklamen som faktisk sendes per post, synligere for mottakeren. I stedet for å slenge hele haugen rett i papirsorteringsesken, tar vi faktisk kanskje en titt på bladet eller flyersen før vi kaster den. For det er faktisk noe eget med å holde produktet fysisk i hånden og kunne bla i det, og ikke bare se det på en skjerm.

Digitalisering og internett har gitt oss mange nye goder som vi nyter overalt, når vi selv vil. Samtidig ser det også ut til at de gamle mediene holder koken på sin måte – det er bare nødvendig at de holder seg oppdaterte for å bevare kundenes interesse.